Polska jest największym w Unii Europejskiej producentem wódki i czwartym na świecie. Pod tym względem wyprzedzają nas jedynie Rosja, Ukraina i Stany Zjednoczone. Znaczący eksport przyczynia się do poprawy bilansu handlowego kraju. Największymi odbiorcami polskich napojów spirytusowych od kilku lat pozostają Francja i Stany Zjednoczone. Ważne kierunki eksportu to także Węgry, Niemcy, Włochy, Bułgaria oraz Kanada. Polskie wódki i napoje spirytusowe w mniejszej skali trafiają również na tak odległe rynki jak Singapur, Hongkong czy Chile.
Andora, Argentyna, Armenia, Australia, Białoruś, Bośnia i Hercegowina, Brazylia, Chile, Chiny, Czarnogóra, Dominikana, Ekwador, Gruzja, Hongkong, Islandia, Indie, Izrael, Japonia, Jordania, Kamerun, Kanada, Katar, Kolumbia, Korea Południowa, Liban, Malediwy, Meksyk, Mołdowa, Nigeria, Norwegia, Nowa Zelandia, Panama, Paragwaj, Peru, RPA, Rosja, Singapur, Szwajcaria, Tajlandia, Tajwan, Turcja, Ukraina, Urugwaj, USA, Wietnam, Wenezuela, Zjednoczone Emiraty Arabskie.
Dane za 2023 rok:
wartość eksportu wódki – 830 mln zł
wartość eksportu wyrobów spirytusowych – 2,2 mld zł
71% rynki Unii Europejskiej
16% USA
2% Kanada
11% pozostałe kraje
Oznaczenie „Polska Wódka/Polish Vodka” to oznaczenie geograficzne obejmujące te wyroby alkoholowe, które spełniają określone wymagania surowcowe i technologiczne. Ochronę oznaczenia Polska uzyskała podczas negocjacji akcesyjnych w UE. W trosce o utrzymanie renomy oraz jakości produkowanej na terytorium Polski wódki wymaga się, aby produkcja wódki etykietowanej jako „Polska Wódka/Polish Vodka” była zgodna z tradycyjną recepturą oraz przy użyciu surowców polskiego pochodzenia. Nazwa „wódka” może być stosowana tylko do wyrobów ze zbóż i ziemniaków, a w przypadku produkcji z innych wyrobów rolniczych konieczne jest podanie ich nazwy. Oznaczenie „Polska Wódka/Polish Vodka” może być nadane jedynie wyrobom z żyta, pszenicy, owsa, jęczmienia i ziemniaków a ich produkcja w całości musi odbywać się w Polsce. Polska wódka to jedyna polska produktowa marka globalna, która ma tak silne skojarzenia z Polską, dlatego tak istotnym jest dbanie zarówno o jej wizerunek, jak i ochronę ekonomicznych i prawnych interesów w kraju i za granicą. Oznaczenie „Polska Wódka/Polish Vodka” jest elementem, który wspiera te działania.
Podstawą prawną jest Ustawa z dnia 25 maja 2012 r. o zmianie ustawy o wyrobie napojów spirytusowych oraz o rejestracji i ochronie oznaczeń geograficznych napojów spirytusowych (Dz.U. z 2012 r. poz. 800) wraz z nowelizacją z 13.01.2013 r.
Biuro ZP PPS
ul. Trębacka 4, lok. 111
00-074 Warszawa