Mniej znaczy lepiej, czyli jaka jest przyszłość branży spirytusowej w Polsce?

  • 01/02/2023

Witold Włodarczyk, prezes Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy podsumowuje miniony rok na rynku i przepowiada przyszłość branży.

– Gdyby to był taki „zwyczajny rok”, jakich wiele obserwowaliśmy przed pandemią i wojną w Ukrainie, moja odpowiedź mogłaby być relatywnie prosta. Rynek wódki jest w Polsce stabilny i nasycony. Z roku na rok sprzedajemy podobne ilości wyrobów spirytusowych, a zmienia się jedynie ich struktura. Coraz mniej wódki czystej, coraz więcej alkoholi kolorowych, whisky i innych alkoholi importowanych – co ma związek z procesem premiumizacji, zachodzącym w branży spirytusowej w Polsce już od kilku lat. Natomiast obraz roku 2023 dla naszej branży, podobnie jak dla wielu innych, będzie zależał w dużym stopniu od sytuacji politycznej zarówno na świecie jak i w kraju. W bezpośredni sposób przekłada się ona na sytuację gospodarczą firm, jak i konsumentów.

Ponieważ konsumenci marek premium, także na rynku alkoholi, są bardziej odporni na wzrosty cen, ogólny poziom spożycia alkoholu spadnie, za to wzrośnie jakość wypijanych trunków i jest to pozytywna zmiana, na której nam zależy.

Włodarczyk porusza ciekawą kwestię nowo kształtujących się trendów na rynku alkoholowym i z optymizmem obserwuje te zmiany.

– Trend, który obserwujemy już od kilku lat, to spadek sprzedaży wódek czystych i wzrost zainteresowania alkoholami premium. Od dłużnego czasu zauważalny jest duży wzrost w przypadku whisky, a ostatnio potężny wzrost odnotowują zupełnie niszowe do tej pory kategorie w naszym kraju, jak rum czy gin. Potencjalnie duży trend wzrostowy możemy zanotować w kategorii RTD. Te gotowe drinki o niskiej zawartości alkoholu mogłyby stać się u nas hitem, jak w innych cywilizowanych krajach, promując spożycie produktów niskoalkoholowych. Warunkiem jest tu jednak wprowadzenie zmian prawnych likwidujących uprzywilejowaną pozycję piwa w Polsce. Wszystkie te trendy z jednej strony wynikają ze zmian preferencji konsumentów, a z drugiej te preferencje kształtują. Miksologia, food-pairing, panele degustacyjne to trendy w konsumpcji alkoholi mocnych, które pozytywnie zmieniają kulturę konsumpcji alkoholu w Polsce, ograniczając jednocześnie spożycie czystego alkoholu per capita. Jako przemysł spirytusowy jesteśmy wielkim zwolennikiem i propagatorem tego trendu.

Źródło: 
https://www.dlahandlu.pl/detal-hurt/wiadomosci/branza-spirytusowa-chce-zrownania-podatku-od-grzechu-i-sprzedazy-online,115345.html

Ostatnio dodane