Witold Włodarczyk, prezes Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy podsumowuje miniony rok na rynku i przepowiada przyszłość branży.
– Gdyby to był taki „zwyczajny rok”, jakich wiele obserwowaliśmy przed pandemią i wojną w Ukrainie, moja odpowiedź mogłaby być relatywnie prosta. Rynek wódki jest w Polsce stabilny i nasycony. Z roku na rok sprzedajemy podobne ilości wyrobów spirytusowych, a zmienia się jedynie ich struktura. Coraz mniej wódki czystej, coraz więcej alkoholi kolorowych, whisky i innych alkoholi importowanych – co ma związek z procesem premiumizacji, zachodzącym w branży spirytusowej w Polsce już od kilku lat. Natomiast obraz roku 2023 dla naszej branży, podobnie jak dla wielu innych, będzie zależał w dużym stopniu od sytuacji politycznej zarówno na świecie jak i w kraju. W bezpośredni sposób przekłada się ona na sytuację gospodarczą firm, jak i konsumentów.
Ponieważ konsumenci marek premium, także na rynku alkoholi, są bardziej odporni na wzrosty cen, ogólny poziom spożycia alkoholu spadnie, za to wzrośnie jakość wypijanych trunków i jest to pozytywna zmiana, na której nam zależy.
Włodarczyk porusza ciekawą kwestię nowo kształtujących się trendów na rynku alkoholowym i z optymizmem obserwuje te zmiany.
– Trend, który obserwujemy już od kilku lat, to spadek sprzedaży wódek czystych i wzrost zainteresowania alkoholami premium. Od dłużnego czasu zauważalny jest duży wzrost w przypadku whisky, a ostatnio potężny wzrost odnotowują zupełnie niszowe do tej pory kategorie w naszym kraju, jak rum czy gin. Potencjalnie duży trend wzrostowy możemy zanotować w kategorii RTD. Te gotowe drinki o niskiej zawartości alkoholu mogłyby stać się u nas hitem, jak w innych cywilizowanych krajach, promując spożycie produktów niskoalkoholowych. Warunkiem jest tu jednak wprowadzenie zmian prawnych likwidujących uprzywilejowaną pozycję piwa w Polsce. Wszystkie te trendy z jednej strony wynikają ze zmian preferencji konsumentów, a z drugiej te preferencje kształtują. Miksologia, food-pairing, panele degustacyjne to trendy w konsumpcji alkoholi mocnych, które pozytywnie zmieniają kulturę konsumpcji alkoholu w Polsce, ograniczając jednocześnie spożycie czystego alkoholu per capita. Jako przemysł spirytusowy jesteśmy wielkim zwolennikiem i propagatorem tego trendu.
O nas
O ZP PPS
Historia związku
Struktura
ZP PPS w mediach
Cele organizacji
Członkowie
Partnerzy
Dołącz do nas
Branża
Historia przemysłu
Produkty
Wpływ na gospodarkę
Regulacje
Nasze trunki w świecie
Polacy a alkohol
Społeczna odpowiedzialność
Polityka alkoholowa
Problemy i wyzwania
Nasze kampanie
Samoregulacja
Deklaracja Waszyngtońska
Raporty społeczne
Kontakt
Biuro
Dla mediów
secretcats.pl 💛 tworzenie stron internetowych | © 2014 Polski Przemysł Spirytusowy