Nasze kampanie

Nasze kampanie

Nasze kampanie

Od 2008 r. ZP PPS w imieniu producentów mocnych alkoholi prowadzi kampanie społeczne i programy edukacyjne odpowiadające na najważniejsze problemy wynikające ze szkodliwej konsumpcji alkoholu. Zadaniem tych programów jest promowanie wśród Polaków odpowiedzialnego spożywania alkoholu, a w sytuacjach w których konsumpcja alkoholu mogłaby być niebezpieczna dla zdrowia lub życia – całkowitej abstynencji.
O realizacji i wynikach poszczególnych projektów piszemy w RAPORTACH SPOŁECZNYCH branży spirytusowej.

"Alkohol. Zawsze odpowiedzialnie."

Cel:

Głównym przekazem kampanii „Alkohol. Zawsze odpowiedzialnie” jest stwierdzenie, że piwo, wino, wódka czy whisky zawierają ten sam alkohol etylowy. Każdy z tych napojów powinien być spożywany odpowiedzialnie i z umiarem, a pół standardowego kufla piwa o objętości (250 ml) i mocy 5%, 1 lampka 100 ml wina o mocy 12% oraz 1 kieliszek mocnego alkoholu 30 ml o mocy 40%. zawierają 10 g alkoholu etylowego, czyli standardową jednostkę alkoholu.

ZASIĘG KAMPANII:

Kampanię rozpoznaje ponad 20% dorosłych osób , a z przekazem kampanii komunikowanym w dostępnych kanałach komunikacji, na bilbordach, w prasie i przy współpracy z partnerami Związek dociera corocznie do ok. 3 mln osób. Edukacja to ciągła praca, ZP PPS będzie ją kontynuować – w 2024r. kampania będzie miała swoją odsłonę pod hasłem: „Jeśli % to tylko kulturalnie”.

Dodatkowo branża spirytusowa prowadzi szkolenia dla sprzedawców napojów alkoholowych – od 2009 roku ZP PPS przeszkolił ponad 6000 osób z odpowiedzialnej i zgodnej z prawem sprzedaży alkoholu. Szkolenia prowadzone są we współpracy z gminami, co jest bardzo skutecznym sposobem na pokazanie sprzedawcom, członkom gminnych komisji rozwiązywania problemów alkoholowych oraz służbom, jak straż miejska i policja, że łaczy ich wspólny cel – alkohol nie powinien być sprzedawany osobom nieletnim i nietrzeźwym, zawsze zgodnie z prawem.

„Tu się sprawdza dorosłość"

Cel:

Zmniejszenie dostępności alkoholu dla osób, które nie ukończyły 18 roku życia. Do udziału w kampanii zaproszone są sklepy z całej Polski, posiadające w swojej ofercie wyroby alkoholowe. Dołączenie do programu jest równoznaczne ze zobowiązaniem do rzetelnej kontroli dokumentów tożsamości młodzieży i niesprzedawania alkoholu osobom nieletnim

Partnerzy:

Polska Izba Handlu oraz Polska Organizacja Handlu i Dystrybucji oraz sieci sprzedaży detalicznej: Kaufland, Gama, Rabat Detal, SPAR. Kampanię objęli patronatem Minister Gospodarki oraz Komendant Główny Policji. 6 428 punktów sprzedaży alkoholu przyłączyło się do kampanii i wciąż dołączają nowe. Na stronie internetowej kampanii znajduje się „Mapa Odpowiedzialnych Sklepów w Polsce" pokazująca punkty sprzedaży, które biorą udział w programie i wyraziły chęć umieszczenia na stronie. Mapa jest na bieżąco aktualizowana. Więcej na: http://www.tusiesprawdzadoroslosc.pl/

"Piłeś? Nie jedź!"

Cel:

Zwrócenie uwagi kierowców oraz pasażerów na zachowanie trzeźwości podczas jazdy samochodem oraz na tragiczne konsekwencje prowadzenia pojazdów po spożyciu alkoholu. Oprócz przekazu medialnego kampania obejmowała akcje ostrzegawcze w klubach i dyskotekach.

Partnerzy:

Ministerstwo Spraw Wewnętrznych, Komenda Główna Policji, Instytut Transportu Samochodowego, Polski Związek Motorowy, Fundacja „Krzyś", Polska Izba Paliw Płynnych, Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego oraz koncerny paliwowe BP i LOTOS.

Ewaluacja (TNS OBOP):

Rozpoznawalność kampanii - 92%

Zmiana postaw:

25% osób zmieniło stosunek do prowadzenia samochodu pod wpływem alkoholu. 84% deklaruje, że będzie powstrzymywać innych od prowadzenia samochodu po spożyciu alkoholu. Program realizowany w ramach rządowego programu „Razem bezpieczniej". Więcej na: http://www.pilesniejedz.pl/

„Lepszy start dla Twojego dziecka"

Cel:

Edukacja kobiet oraz środowisk medyczne o szkodliwych skutkach spożywania alkoholu w ciąży, przy jednoczesnym wskazywaniu na to, że każda ilość alkoholu może prowadzić do uszkodzenia płodu.

Partnerzy:

Polskie Towarzystwo Ginekologiczne, Polskie Towarzystwo Położnych, centrum medyczne Enel-med, Specjalistyczne Centrum Medyczne Polanica Zdrój oraz szkoła rodzenia "SuperMama".

Partnerzy medialni:

„Będę Mamą", „Mamo To Ja", „M jak Mama", „Magazyn Pielęgniarek i Położnych", „Magazyn Położna. Nauka i Praktyka" oraz serwisy internetowe babyboom.pl, babyonline.pl i mjamama24.pl.

Ewaluacja (TNS Polska):

W 2012 r. kampania dotarła do 220 tys. kobiet w ciąży: 91% uważa ją za wartą zapamiętania 90% uważa ją za informacyjną 89% uważa ją za przekonującą 88% ciężarnych uważa, że nie istnieje dowolna ilość spożywanego alkoholu w ciąży. Więcej na: www.lepszystart.com.pl/ https://www.facebook.com/zdrowa.ciaza

„Domówka"

Cel:

Promocja bezpiecznego i zdrowego stylu życia wśród młodzieży oraz postaw wolnych od alkoholu i substancji psychoaktywnych. ZP PPS wspólnie z Komendą Główną Policji wyprodukował film profilaktyczny pt. „Domówka" skierowany do młodzieży gimnazjalnej. Dołączono do niego scenariusz lekcji.

Partnerzy:

Wydział Komunikacji Społecznej Komendy Stołecznej Policji Film i scenariusz lekcji zostały przekazane do szkół i jednostek policji w całej Polsce. Materiały są wykorzystywane przez policjantów, strażników miejskich, nauczycieli i pedagogów oraz organizacje pozarządowe. Film powstał w ramach Programu Zapobiegania Przestępczości oraz Ochrony Bezpieczeństwa Obywateli i Porządku Publicznego dla m.st. Warszawy na lata 2012–2014 pt. „Bezpieczna Warszawa".

„Stop nielegalnemu alkoholowi"

Cel:

Zwiększenia świadomości społecznej o zagrożeniach płynących z konsumpcji alkoholu pochodzącego z nieznanego źródła. Akcja informuje jak także rozpoznać, że zakupiony produkt jest nielegalny. Kampania została przeprowadzona w 2013 r. w trzech województwach najbardziej zagrożonych problemem. Grupa docelowa: osoby w wieku 40+, o dochodach niższych niż 2,5 tys. zł/miesiąc, mieszkańcy małych miasteczek i wsi.

Partnerzy:

Ministerstwo Finansów, Służba Celna, Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych

Ewaluacja:

Pozytywny odbiór kampanii - 91%

Zmiana postaw:

o 7% wzrosła świadomość zagrożeń związanych z konsumpcją alkoholu nielegalnego, takich jak śmierć i zatrucie o 3% spadł odsetek osób przyznających się do zakupu nielegalnego alkoholu

EDUKACJA KONSUMENTÓW

ZP PPS prowadzi portal edukacyjny na którym konsumenci mogą poznać zasady bezpiecznego spożywania alkoholu. Więcej na: www.pijodpowiedzialnie.pl

PRZEWODNIK DLA SPRZEDAWCÓW

Dodatkowo w ramach działań edukacyjnych ZP PPS przegotował również przewodnik dla sprzedawców, w którym edukuje na temat odpowiedzialnej sprzedaży i serwowania napojów alkoholowych oraz szkolenia dla sprzedawców alkoholu.